امیدی برای پرو بازان
اگر اخباری که از بازی در چندین ماه اخیر منتشر شده را دنبال کرده باشید متوجه شش تغییر اصلی بازی میشوید.قول گرفته بودیم که واقعا تغییرات مناسبی را در PES 2014 ببینیم، هوش مصنوعی پیشرفت داشته باشد، بر روی فیزیک بازی و توپ واقعا کار شده باشد، گرافیک بازی به مراتب بهتر از شمارههای قبلی باشد، تغییرات اساسی را در چهرهی بازیکنان ببینیم و دهها قول دیگر که آن ها را به شش عدد رسانده بودند.اول از همه قرار بود هوش مصنوعی بازی که از اصلی ترین بخش های هر عنوانی در ژانر ورزشی است بهتر عمل کند چرا که مسلما یک بازیکن همواره یک یار برای دو نفره بازی کردن پیدا نمیکند و در اکثریت مواقع باید با هوش مصنوعی بازی دست و پنجه نرم کند و اگر این بخش کیفیت نامطلوبی داشته باشد یعنی کل بودجهای که صرف ساخت بازی شده به فنا رفته است.هوش بازیکنان نسبت به شمارههای قبلی به مراتب پیشرفتهای چشمگیری داشته است.بازیکنان حریف برایتان آرایش دفاعی میگیرند و در اکثریت اوقات استراتژیهای غیرمنتظرهای را برنامهریزی میکنند و کار برای گل زدن به حریف سختتر میشود.دروازهبان ها که همیشه نقطهی ضعف اصلی PES در سه-چهار سال اخیر بوده اند در این شماره از هوش بهتری بهره میبرند.دیگر خبری از شوتهای بیهدف و دروازهبان های به اصطلاح هویج نیست.مثل قبل نمیتوانید قهرمان بازی در آورده و با بازیکنی مثل لئو مسی به یک دروازهبانِ تیم دسته دو گل زده و فریاد هورا سر بدهید! از این خبرها نیست.بازیکنان خودی هم اغلب برخوردهای بهتری از خود نشان میدهند و در اکثر اوقات به جای این که با سد کردن راهتان مانع انجام کار شوند میدانند که چه زمانی باید از خود عکسالعمل های تدافعی و یا تهاجمی نشان بدهند.بارها پیش میآید که بازیکن مثل قدیمها هوس یک تنه دریبل کردن به سرش میزند ولی به دلیل عملکرد بهتر هوش مصنوعی بازیکنان سرش به سنگ میخورد.اولین باری که کنترلر به دست میگیرید “واقعا” تغییرات را حس میکنید و این یعنی فوتبال ژاپنی به همان حس و حال قبل تر ها و البته با حفظ استانداردهای جهانی.
برخورد بازیکنان در بازی به مانند یک شبیهساز واقعی میمانند.همگی به لطف فاکس انجین.
سرعت بازی به طرز خیلی خاصی دچار تغییرات شده است و باعث میشود کمی محتاطتر در بازی عمل کنید و همان طور که اشاره شد گیمپلی بازی به الِمانهای شبیه ساز بودن بیشتر نزدیک شده است.معمولا پرو را با نام فوتبال جاپنی (!) بیمنطقی مینامند که هر آماتوری هم میتواند با زدن کلید مربع از وسط زمین دروازه حریف را باز کند.به درستی این حرف کاری نداریم ولی در هر حال مکانیک جدید Trueball بازی باعث شده که فوتبال روان تری را تجربه کنیم و صد البته شبیهساز متفاوت تری را نسبت به فیفا داشته باشیم.تمامی انیمیشن های بازی از جمله حرکت توپ و اجزای بدن بازیکن به لطف مکانیک “توپ واقعی” مسکنی برای پروبازان است.برخلاف شمارههای قبلی قدرت بازیکنان تقریبا در یک سطح قرار گرفته است و اختلاف قدرت آقای گل ها با بازیکن های مختلف فاحش نیست و سازندگان به شکلی تمام تلاش خود را کرده اند که مفهوم استراتژی را برای مخاطب بازتر کنند: “یا با کل تیمت بازی کن یا ضربه فنی میشی، انتخاب با خودته!” و بنابراین قانون پاس کاری بین هم تیمی ها از مهم ترین عوامل موفقیت یک تیم است.سه مکانیک مختلفی که به بازی اضافه شده اند که هر سه از جدیدترین بخش های PES هستند همگی به احساسات بازیکن ها مربوط میشوند.مکانیزم Heart اولین چیزی خواهد بود که نظرتان را جلب خواهد نمود.با این مکانیزم در صورتی که دروازهی حریف را باز کنید بازیکنان تیم شما با وجود خستگیهای قبلی و حتی مصدومیتهایی که دارند روحیه مضاعف میگیرند و یا در صورتی که گل به خودی بزنید و یا گل بخورید بر عکس این عمل رخ خواهد داد.همچنین وجود این مکانیزم در بخش مسترلیگ واقعا احساس میشد چرا که یک تیم داریم و دهها مسابقه که در آنها ممکن است نتیجه برد یا باخت باشد ولی به هر حال هر بازیکنی با کمک مکانیزمهای زیرشاخه Heart یک درجه خاصی از اعتماد به نفس را خواهد داشت که باعث میشود بازیکنانی که در ابتدای فصل خریداری میشوند و در حد آقای گلهای تیم نیستند مدام با توجه به استرس و ترس موقعیتهای مهم را از دست میدهند.
و اما مکانیزم M.A.S.S یکی از مهمترین ارکان پرو جدید است که باعث میشود هنگام دریبل زدن و یا خطاها و … با انیمیشنهای بهتر دست و بدن روبرو باشیم و این یعنی تغییرات واقعی! بهترین مکانیزم جدید بازی همین بخش فناوری M.A.S.S یا به اختصار “حرکت پایدار است” که باعث میشود مخاطب از بازی دل زده و خسته نگردد.به کمک این فناوری که در کنار یاری فاکس انجین به ناجی پرو تبدیل شده است، لحظات فوق العادهای برای مخاطبان رقم میخورند.
یکی از جدیدترین فناوریهای PES که حضورش کمرنگتر از باقی بخشها در دو شمارهی اخیر بوده مکانیزم PES ID است.این بخش در پرو 12 و پرو 13 به بیمصرف ترین شکل ممکن طراحی شده بود تا جایی که هیچگاه از این مکانیزم استفاده نمیشد ولی در پرو 14 این سیستم به یکی از اصلیترین قسمتهای بازی تبدیل شده است تا جایی که استفاده از آن بعضا یک امر واجب خواهد بود.
شوتها و ضربههای ایستگاهی از حالت خشک و مصنوعی خارج شده اند و باید به آن عادت کنید وگرنه دور PES 14 را خط بکشید
تغییرات را با کوجیما احساس کنید
چیزی که متال گیر سالید 5 را نسبت به بازیهای دیگری که در E3 معرفی شدند متمایز میکرد مطمئنا موتور جدید استودیوی فاکس یعنی FOX Engine بود و اگر اخبار مربوط به PES 2014 را دنبال کرده باشید میدانید که برای ساخت بازی نیز از این موتورپایه استفاده شده است و تغییرات در چهرهی بازیکنان و کات سینهای با کیفیت را میتوان به وضوح دید.این پیشرفت برای پرو یک موفقیت مهم محسوب میشود و چیزی است که بازی را نسبت به بازیهای سبک ورزشی دیگر همچون NBA 2K و یا فیفا متمایز مینماید.
وقتی دروازهی حریف را باز میکنید فقط چند ثانیه به تلو تلو خوردن تور دروازهی شکافته شده بنگرید تا عمق پیشرفتهای گرافیکی را دریابید و یا زمانی که دو بازیکن حریف بر اثر حادثه با هم درگیر میشوند و پیراهنهایشان پاره میشود.این موضوع به تنهایی نشانگر این است که دقت موتور فاکس تا چه حد بالاست.از آن جایی که پیراهن بازیکنان جدای از بدن بازیکنان است میبینیم که پیراهنها در درگیری ها پاره میشوند و یا در شرایط بد آب و هوایی شاهد چروک شدن آنها هستیم.نورپردازی در یک کلام 180 درجه تغییرات مثبت داشته است.افکتهای برف و باران و زمینهای خیس واقعا بهتر از قبل طراحی شدهاند و این یک جهش بزرگ از شمارههای قبلی برای کونامی حساب میآید.
دروازه بان همیشه یار کمکی مدافعانتان خواهد بود حواستان به دروازه بان های حریف باشد!
از میان تیمهای لایسنس شده در بازی میتوان به حضور پررنگ تر تیمهای شرقی و آسیایی اشاره کرد هر چند که کیفیت طراحی چهرهی بازیکنان تیمهای رده پایین افتضاح است ولی در عوض بازی در مجموع بیش از 150 تیم مختلف را شامل میشود.انتظارات ما از این بخش خیلی خیلی بیشتر بود.لایسنس برخی از تیمهای لیگ انگلیس همچنان با ضعفهای فوق العاده همراه است که باعث میشود بازیکنان به پچهای PES Edit رجوع کنند.نقل و انتقالات بازیکنان هم در پرو 14 خیلی دقیق نیست.مثلا مسعود اوزیل را هنوز هم در ترکیب اصلی رئال مادرید میبینیم در حالی که طی هفتههای گذشته شاهد انتقال وی به تیم آرسنال بودیم.
تماشاگران نیز در استادیومها به طرز خیلی بهتری عمل میکنند.از آن جا که در سالهای گذشته شاهد یک تکه بودن تماشاگران بودیم شاید از دیدن عملهای مختلفشان شگفت زده شده ایم ولی به هر حال تماشاگران دیگر به صورت یک پارچه عمل نمیکنند و برخی از آنها را در حالی میبینیم کهسر جای خود نشسته اند در حالی که شخص بغل دستیشان در حال تشویق و فریاد زدن است.
و اما در مورد داورها همیشه در هر شماره یک مشکل با این داوران نفهم داشتهایم! یک بار بازیکن خودی ما به دلیل تکل ناجوانمردانهی بازیکن حریف از ادامهی بازی منع شد و با بازیکن خاطی هیچ برخوردی انجام نمیگرفت ولی در صورتی که بازیکن ما از خط آفساید دو سانتیمتر تجاوز میکرد از بازی اخراج میشد.عدالت را با پرو بیاموزید!این مشکلات همچنان در بخش داوری PES در شمارهی جدید ادامه دارند ولی به طرز مرموزی در ابتدای بازی متوجه آنها نمیشوید و نیاز به ساعتها بازی خواهید داشت.
شرمساری یا افتخار؟
انتخاب با شماست: یا به قدری بازی را بکوبید که لقب “گوشت کوب” بگیرید یا از بازی لذت ببرید.پرو جدید یک پیشرفت در این فرنچایز محسوب میشود.تغییر موتور گرافیکی و اضافات گیمپلی بازی بدون شک یک تجربهی جدید و تازه را از PES به هر فوتبال دوستی خواهد داد.باز هم طبق معمول کونامی یک سال از بقیه عقب است! بازی فقط برای نسل هفتم منتشر شده است و خبری از نسخهی Wii U و کنسولهای نسل هشتمی نیست.باید دید که در سالهای آینده شاهد چه تغییراتی در بازی خواهیم بود و آیا بازی نسبت به حال حاضر روند رو به رشد دارد یا خیر.
نظرات شما عزیزان: